Van wegwerpplastic naar fantastisch denim: Primark lanceert nieuwe skinny jeans in samenwerking met REPREVE Our Ocean®

Skinny jeans zijn terug, maar met een duurzamere twist: Primark is een samenwerking aangegaan met innovator Unifi, Inc. om haar REPREVE Our Ocean®-vezel te verwerken in haar nieuwste denimstijl. De jeans is gemaakt van een unieke gerecyclede stof die is gemaakt van plastic flessen die binnen een straal van 50 km van de kustlijn zijn verzameld, een van de belangrijkste bronnen van plasticvervuiling in onze oceanen. Met een prijs van £17 per paar zijn de jeans goed voor je portemonnee en voor de planeet, en maken ze deel uit van Primarks ambitie om duurzame keuzes voor iedereen betaalbaar te maken.

Deze skinny jeans heeft een flatterende pasvorm met hoge taille en een afhangende zoom en is verkrijgbaar in twee klassieke kleuren, licht- en middenblauw. Een must-have om het hele jaar door te dragen. Ze zijn in de maten 4 tot 20 verkrijgbaar in geselecteerde winkels wereldwijd vanaf 21 juni.

Primarks samenwerking met REPREVE Our Ocean® is slechts de meest recente lancering van het Primark Cares-label, dat een breed scala aan producten aanbiedt die zijn gemaakt van gerecyclede vezels of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen, en markeert een volgende stap in Primarks reis om een duurzamer bedrijf te worden. Het komt vlak na een capsulecollectie Primark Cares vrijetijdskleding in samenwerking met Recover™, evenals haar 100% biologisch katoen Cradle to Cradle® Gold-gecertificeerde spijkerbroeken voor moeders.

Lynne Walker, directeur van Primark Cares, zei: "We zijn erg blij dat we voor deze nieuwste denimlancering kunnen samenwerken met zo'n betrouwbare en erkende partner op hun gebied als REPREVE®. We weten dat samenwerking met nieuwe partners om ons gebruik van innovatieve gerecyclede materialen te vergroten, een belangrijke rol speelt bij het uitbreiden van de keuze aan mode en producten onder ons Primark Cares-label. Het maakt allemaal deel uit van ons doel om onze klanten te helpen duurzamere keuzes te maken tegen een betaalbare prijs. Klanten kunnen de komende maanden veel nieuwe Primark Cares-producten verwachten.

Hoe werkt het?

Wist u dat het grootste deel van het plastic dat in de oceanen terechtkomt, veroorzaakt wordt door menselijke activiteiten in de buurt van de kust? Daarom zamelt REPREVE Our Ocean® flessen in die binnen een straal van 50 km van de kust worden gevonden. Van daaruit worden de flessen geplet en gesmolten tot pellets voordat ze tot hun innovatieve polyestervezel worden gesponnen. REPREVE Our Ocean® jeans is gemaakt van 33% REPREVE Our Ocean® polyester, dat vervolgens is gemengd met 58% katoen, 7% viscose en 2% elastaan om een comfortabele stretch pasvorm te creëren.

REPREVE Our Ocean® vezel wordt vervaardigd door Unifi, Inc, een van 's werelds toonaangevende vernieuwers van synthetische en gerecyclede prestatievezels.

Over Primark Cares

Primark Cares is een duidelijke en toegewijde verklaring aan onze klanten, werknemers, partners en leveranciers dat wij onze verantwoordelijkheid als grote detailhandelaar serieus nemen. Het herinnert ons eraan dat we voortdurend investeren in manieren om de mensen die onze kleding maken te steunen en het milieu te beschermen. Primark Cares-labels zijn te vinden op een groot aantal producten in onze winkels. U kunt ook meer te weten komen over het werk dat wij doen in de rubrieken 'People & Production' en 'Planet' van onze website – www.primark.com/nl/primark-cares

Duurzaamheid bij Primark

Vorig jaar heeft Primark haar ambitie om haar duurzaamheidsdoelstellingen te versnellen vernieuwd: naast het streven om alle plastic voor eenmalig gebruik uit te bannen, hebben we beloofd om het aantal producten dat van gerecycled materiaal wordt gemaakt meer dan te verdubbelen tot 40 miljoen. Sindsdien hebben we gewerkt aan het vergroten van het gebruik van gerecyclede materialen in alle productlijnen, en hebben we een nieuwe reeks alledaagse artikelen van gerecycled materiaal geïntroduceerd voor kinder-, dames-, heren- en huishoudkleding. We hebben ook aangekondigd dat we het aantal duurzame katoenproducten in ons Primark Sustainable Cotton Programme (PSCP) zullen verhogen tot 60 miljoen artikelen. Deze aankondiging komt bovenop onze eerdere belofte om tegen 2022 160 000 katoenboeren op te leiden en te trainen in milieuvriendelijker landbouwpraktijken

Over REPREVE®

REPREVE® is een merk van gerecycleerde materialen dat wordt vervaardigd door Unifi, Inc, een wereldwijde leverancier van textieloplossingen en een van 's werelds toonaangevende vernieuwers van hoogwaardige synthetische en gerecycleerde vezels. Bij Unifi begint echte innovatie in de vezels, en REPREVE is een van Unifi's meest trotse creaties - vandaag gemaakt voor de toekomst.

REPREVE houdt flessen weg van stortplaatsen en oceanen, bespaart elektriciteit en water, en vermindert de uitstoot van broeikasgassen en het gebruik van olie. Om voor het REPREVE-keurmerk in aanmerking te komen, moeten de weefsels en vulstoffen gecertificeerd zijn als bevattende minimaal 30% REPREVE in gewicht van de totale weefselconstructie. Alle weefsels die REPREVE bevatten, moeten U Trust®-gecertificeerd zijn, wat de aanwezigheid van FiberPrint®-volgtechnologie verifieert en de claims van gerecyclede inhoud bevestigt.

REPREVE is meer dan 's werelds eerste merk gerecyclede performance vezel. Het is een katalysator voor verandering, werkt samen met circulaire economie-initiatieven en combineert duurzaamheid en prestaties om uw producten te onderscheiden. Wanneer merken voor REPREVE kiezen, weten ze dat ze deel uitmaken van een beweging om de aarde, de oceanen, de lucht en de hulpbronnen te beschermen.