Primark lanceert nieuwe collectie duurzame vrijetijdskleding voor dames met innovator op het gebied van gerecycled katoen Recover™

Wat eerder misschien op de snijzaal werd achtergelaten, is nu opgenomen in een nieuwe vrijetijdscollectie van Primark. Onder haar Primark Cares-label is de innovatieve nieuwe collectie gedeeltelijk gemaakt van gerecycled katoen dat afkomstig is van ongebruikt textielafval en gerecyclede kleding.

De collectie is gecertificeerd door het circulaire modebedrijf Recover™, wiens doel het is om de kringloop van de mode te sluiten: haar innovatieve en unieke recyclingproces snijdt en versnippert wat ooit als afval werd beschouwd tot nieuwe hoogwaardige vezels. De achtdelige collectie is vanaf 24 mei in de winkel verkrijgbaar tegen Primarks dagelijkse voordelige prijzen.

Elk item uit de achtdelige collectie van klassieke en trendy vrijetijdskleding is gemaakt van tussen de 15% en 25% gerecycled katoen. De rest bestaat uit een mix van materialen, waaronder duurzaam katoen uit Primarks Sustainable Cotton Programme, biologisch katoen en polyester.

De nieuwe collectie, waarvan de prijzen variëren van 4 tot 15 euro, omvat hoodies, joggers, sweaters, tees en leggings in navy, wit, zwart en grijs met hero-artikelen zoals een body t-shirt met V-hals en een bijpassende hoody en joggerset.

Lynne Walker, directeur Primark Cares, zegt: "Bij Primark vinden we dat mode duurzamer moet zijn, maar dat dit niet ten koste van meer geld mag gaan. We werken samen met innovatieve partners zoals Recover™, die al meer dan 70 jaar toonaangevend zijn op het gebied van gesloten kringlopen, als onderdeel van ons Primark Cares-initiatief om duurzame mode betaalbaar te maken voor iedereen. Met prijzen vanaf € 3,50 kan deze collectie helpen om dat mogelijk te maken, zodat iedereen het zich kan veroorloven om duurzamere en stijlvollere keuzes te maken."

Helene Smits, Chief Sustainability Officer van Recover™: "Recover™ helpt de kringloop van de mode te sluiten door textielafval te recyclen tot vezels die worden gesponnen tot garen en vervolgens worden gebreid of geweven tot nieuw textiel. Hierdoor ontstaan producten met een lage impact, die lang meegaan en van hoge kwaliteit zijn, en die in de toekomst gedragen en geliefd kunnen worden. We vinden het geweldig om met Primark samen te werken aan dit nieuwe assortiment, dat gemaakt is van ons gerecyclede katoen."

Infographic showing Recovers manufacturing process

Notes to Editor

Eight-piece capsule womenswear collection with Recover™
Product launching in-store 24th May
Available in 179 stores globally
Made using between 15% and 25% recycled cotton
Items range from £3.50 – £12
€4 – €15
$5 – $14
POL 17
CZE 105

Over Primark Cares

Het Primark Cares-initiatief is een duidelijke en betrokken verklaring aan onze klanten, werknemers, partners en leveranciers dat wij onze verantwoordelijkheid als grote wederverkoper serieus nemen. Het herinnert ons eraan dat we altijd investeren in manieren om de mensen te ondersteunen die onze kleding maken en om het milieu te beschermen. Primark Cares-labels zijn te vinden op een groot aantal producten in onze winkels. Je kunt ook meer lezen over het werk dat we doen in de secties 'Mensen' en 'Planeet' op onze website - https://www.primark.com/nl/primark-cares

Over Recover™

Het Spaanse materiaalwetenschappelijke bedrijf Recover™ heeft meer dan 70 jaar ervaring in recycling en is door meerdere organisaties gecertificeerd. Volgens de Higg MSI, presteren Recover™ gerecyclede katoenvezels veel beter dan nieuwe equivalente vezels, conventioneel katoen en organisch katoen, in alle 5 impact categorieën: Potentiële opwarming van de aarde, Eutrofiëring, Waterschaarste, Uitputting van fossiele brandstoffen en Chemie.

Recover™ gebruikt post-industrieel en post-consument textielafval als grondstof en snijdt de grote stukken textielafval in kleinere stukken, geschikt voor latere reinigings- en versnipperingsprocessen. RecoverTM verwijdert alle niet-textiele materialen uit kleding dankzij een efficiënt geautomatiseerd extractieproces. De stukken textiel worden gerecycled tot nieuwe vezels, waarbij de beste kwaliteit en de maximale vezellengte worden gegarandeerd. De katoenvezel wordt vervolgens opgenomen in de toeleveringsketens van Recover™ closed loop partners.

For more information: https://www.recovertex.com