primark.comVacatures
Primark-logo
Primark lanceert collectie duurzame vrijetijdskleding voor dames met innovator in gerecycled katoen

PRIMARK CARES

Primark lanceert een nieuwe collectie duurzame vrijetijdskleding voor dames in samenwerking met Recover™, innovator op het gebied van gerecycled katoen

De collectie is gecertificeerd door het circulaire modebedrijf Recover™, dat als doel heeft de kringloop van de mode te sluiten: haar innovatieve en unieke recyclingproces snijdt en versnippert wat ooit als afval werd beschouwd tot nieuwe hoogwaardige vezels. De achtdelige collectie is vanaf 24 mei in de winkel verkrijgbaar tegen Primarks dagelijkse voordelige prijzen.

Wat eerder misschien op de snijzaal werd achtergelaten, is nu opgenomen in een nieuwe vrijetijdscollectie van Primark. Deze innovatieve nieuwe collectie, die het Primark Cares-label draagt, is deels gemaakt van gerecycled katoen dat is vervaardigd uit ongebruikte reststof en gerecyclede kleding.

Elk item in de achtdelige collectie met klassieke, trendy vrijetijdskleding is voor 15 tot 25 procent gemaakt van gerecycled katoen. De rest bestaat uit een mix van materialen, waaronder duurzaam katoen uit Primarks Sustainable Cotton Programme, biologisch katoen en polyester.

De nieuwe collectie, waarvan de prijzen variëren van 4 tot 15 euro, omvat hoodies, joggingbroeken, sweaters, T-shirts en leggings in donkerblauw, wit, zwart en grijs met populaire artikelen zoals een body T-shirt met V-hals en een bijpassende hoodie en joggerset.

Lynne Walker, directeur van Primark Cares, zegt: "Bij Primark vinden we dat mode duurzamer moet zijn, maar dat dit niet een hogere prijs mag betekenen. We werken samen met innovatieve partners zoals Recover™, die al meer dan 70 jaar toonaangevend zijn op het gebied van gesloten kringlopen, als onderdeel van ons Primark Cares-initiatief om duurzame mode betaalbaar te maken voor iedereen. Met prijzen vanaf € 4,- kan deze collectie helpen om dat mogelijk te maken, zodat iedereen het zich kan veroorloven om duurzamere en stijlvollere keuzes te maken."

Helene Smits, Chief Sustainability Officer van Recover™: “Recover™ helpt de kringloop van de mode te sluiten door textielafval te recyclen tot vezels die worden gesponnen tot garen en vervolgens worden gebreid of geweven tot nieuw textiel. Hierdoor ontstaan producten met een lage impact, die lang meegaan en van hoge kwaliteit zijn, en die in de toekomst gedragen en geliefd kunnen worden. We vinden het geweldig om met Primark samen te werken aan dit nieuwe assortiment, dat gemaakt is van ons gerecyclede katoen.”

Over Recover™ Het Spaanse materiaalwetenschappelijke bedrijf Recover™ heeft meer dan 70 jaar ervaring in recycling en is door meerdere organisaties gecertificeerd. Volgens de Higg MSI presteren Recover™ gerecyclede katoenvezels veel beter dan nieuwe equivalente vezels, conventioneel katoen en biologisch katoen, in alle 5 impactcategorieën: Potentiële opwarming van de aarde, Eutrofiëring, Waterschaarste, Uitputting van fossiele brandstoffen en Chemie.

Recover™ gebruikt textielafval uit de industrie en van consumenten als grondstof en snijdt de grote stukken textielafval in kleinere stukken, geschikt voor latere reinigings- en versnipperingsprocessen. RecoverTM verwijdert alle niet-textiele materialen uit kleding dankzij een efficiënt geautomatiseerd extractieproces. De stukken textiel worden gerecycled tot nieuwe vezels, waarbij de beste kwaliteit en de maximale vezellengte worden gegarandeerd. De katoenvezel wordt vervolgens opgenomen in de toeleveringsketens van Recover™ closed loop partners.

Opmerkingen voor redacteur

Achtdelige capsulecollectie voor dames met Recover™
Productlancering in de winkel op 24 mei
Verkrijgbaar in 179 winkels wereldwijd
Gemaakt van 15% tot 25% gerecycled katoen
Artikelen variëren van
€ 4 - € 15

POL 17
CZE 105

Over Primark

Primark is een internationale retailer die de laatste mode, beautyproducten en woonartikelen aanbiedt tegen de beste prijzen. Simpel gezegd: Amazing Fashion at Amazing Prices. We zijn in 1969 opgericht in Dublin, en hebben inmiddels meer dan 416 winkels, met ruim 1,5 miljoen vierkante meter verkoopruimte, verspreid over 15 landen: Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de VS, Italië, Slovenië, Polen, Roemenië en Tsjechië. We hebben meer dan 65.000 mensen in dienst en vorig boekjaar (FY19/20) hebben we 12 winkels geopend en meer dan 2.800 nieuwe banen gecreëerd, waarvoor we meer dan 48.000 sollicitaties hebben ontvangen.

Over Primark Cares

Het Primark Cares-initiatief is een duidelijke en betrokken verklaring aan onze klanten, werknemers, partners en leveranciers dat wij onze verantwoordelijkheid als grote retailer serieus nemen. Het herinnert ons eraan dat we altijd investeren in manieren om de mensen te ondersteunen die onze kleding maken en om het milieu te beschermen. Primark Cares-labels zijn te vinden op een groot aantal producten in onze winkels. Wil je meer lezen over het werk dat we doen? Ga dan naar 'Mensen’ of ‘Planeet’ op onze website:  primark.com/nl/onze-ethiek.

Over Recover™

Voor meer informatie: https://recoverfiber.com/