Primark lanceert Cradle to Cradle Certified® Gold-jeans, de duurzaamste denimjeans ooit gemaakt

Met zijn lage milieu-impact en uitzonderlijke stijl heeft Primarks nieuwe mom jeans van 100% biologisch katoen de Cradle to Cradle Certified® Gold-certificering behaald. De Cradle to Cradle Certified productnorm is een wereldwijd erkende maatstaf voor producten die veilig en duurzamer zijn en minder impact hebben op mensen en de planeet.

Cradle to Cradle Certified®-producten bieden deze zekerheid: klanten kunnen erop vertrouwen dat wat ze kopen op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Primarks nieuwe assortiment biedt die zekerheid in combinatie met de lage prijzen die klanten kennen en waar ze van houden.

Primark is verheugd om haar allereerste Cradle to Cradle-gecertificeerde spijkerbroek aan te bieden. Deze jeans is gemaakt om lang mee te gaan, met materialen uit duurzamere bronnen, is een niet weg te denken garderobe en is volledig recyclebaar door het ontwerp.

Deze nieuwe lancering is slechts een klein onderdeel van de uitgebreide Primark Cares-collectie. Producten met het Primark Cares-label zijn onder andere spijkerbroeken van katoen dat is geteeld door boeren die in het kader van Primarks programma voor duurzaam katoen zijn opgeleid, en artikelen van gerecyclede materialen in de dames-, heren-, kinder- en huishoudafdelingen - zoals badmode, sportkleding, schoeisel, pyjama's, lingerie, denim en quilts. Al deze initiatieven maken deel uit van Primarks streven om een duurzamer bedrijf te worden en tegelijkertijd de prijzen laag te houden, zodat iedereen het zich kan veroorloven om duurzamer te winkelen. De nieuwe Cradle to Cradle gecertificeerde denimlijn volgt op de lancering van een casualwearcollectie in samenwerking met Recover, met nog meer capsulecollecties gepland voor de komende maanden.

Lynne Walker, directeur van Primark Cares, zei: "Primark is er trots op deel te nemen aan het Cradle to Cradle®-gecertificeerde productprogramma en haar meest duurzame spijkerbroek tot nu toe op de markt te brengen. Deze nieuwe collectie is een kleine maar belangrijke aanvulling op ons Primark Cares-assortiment en maakt deel uit van onze algehele ambitie om onze klanten duurzamere mode aan te bieden, zonder dat dit ten koste gaat van de ongelofelijke prijzen waar we bekend om staan. Er komt nog veel meer aan als we onze plannen de komende maanden uitrollen."

• Materiaalgezondheid; ervoor zorgen dat producten veilig zijn voor mensen en voor de planeet. C2C Certified Gold-jeans zijn gemaakt met duurzamere chemicaliën en kleurstoffen, en 100% biologisch katoen.
  • Hergebruik van materialen; afval elimineren door recycleerbare producten te ontwerpen.
  • Hernieuwbare energie en koolstofbeheer; bescherming van het leven op onze planeet. C2C Certified Gold-jeans worden vervaardigd met minimaal 50% hernieuwbare energie en verminderen de koolstofuitstoot.
  • Waterbeheer; zorgen voor waterbehoud en -bescherming. C2C Certified Gold-jeans worden vervaardigd volgens methoden die water besparen en minder water verbruiken.
  • Sociale gelijkheid; het leven van mensen verbeteren. C2C Certified Gold-jeans worden gemaakt in een omgeving waar veilig en eerlijk wordt gewerkt.

De nieuwe mom jeans, die deel uitmaakt van het Primark Cares-label, is verkrijgbaar in twee klassieke kleuren, medium blauw en ecru, die zijn geverfd met een kleurstof die is afgeleid van plantaardig afval.

De mom jeans heeft een flatterende hoge taille en taps toelopende pijpen, is seizoensloos en kan het hele jaar door worden gedragen. De gescheurde details creëren een casual look die bij alle vormen en stijlen past.

Deze jeans is in de maten 4-20 vanaf 7 juni verkrijgbaar in geselecteerde winkels wereldwijd voor de uitzonderlijke prijs van £21 per stuk.

Primarks nieuwe mom jeans van 100% biologisch katoen de Cradle to Cradle Certified® Gold-certificering behaald De Cradle to Cradle Certified productnorm is een wereldwijd erkende maatstaf voor producten die veilig en duurzamer zijn en minder impact hebben op mensen en de planeet.

Over Primark Cares

Het Primark Cares-initiatief is een duidelijke en toegewijde verklaring aan onze klanten, werknemers, partners en leveranciers dat wij onze verantwoordelijkheid als vooraanstaand detailhandelaar serieus nemen. Het herinnert ons eraan dat we voortdurend investeren in manieren om de mensen die onze kleding maken te steunen en het milieu te beschermen. Primark Cares-labels zijn te vinden op een groot aantal producten in onze winkels. U kunt ook meer te weten komen over het werk dat wij doen in de rubrieken 'People & Production' en 'Planet' van onze website - www.primark.com/nl/primark-cares

Over Cradle to Cradle Certified® (Cradle to Cradle-certificering)

Cradle to Cradle Certified is een wereldwijd erkende maatstaf voor veiligere, duurzamere producten die zijn ontworpen voor de circulaire economie door het Cradle to Cradle Products Innovation Institute.

Productontwerpers, fabrikanten en merken over de hele wereld vertrouwen op de Cradle to Cradle Certified productnorm als een transformatief pad voor het ontwerpen en produceren van producten die een positieve invloed hebben op mensen en de planeet. Van parfums tot vloerbedekking, van t-shirts en jeans tot waterflessen en raambehandelingen, duizenden producten zijn Cradle to Cradle-gecertificeerd. Bovendien erkennen steeds meer merken, organisaties en normen het Cradle to Cradle-certificaat als een voorkeursproductnorm voor verantwoorde aankoopbeslissingen.

De Cradle to Cradle Certified productnorm, die nu aan zijn vierde editie toe is, is geworteld in de Cradle to Cradle®-ontwerpprincipes die zijn opgesteld door William McDonough en Dr. Michael Braungart. De eisen van de norm zijn ontwikkeld via een proces van betrokkenheid van belanghebbenden met inbreng van technische deskundigen, marktleiders en het publiek.

Om gecertificeerd te worden, worden producten beoordeeld op hun milieu- en sociale prestaties in vijf belangrijke duurzaamheidscategorieën: gezondheid van materialen, hergebruik van materialen, hernieuwbare energie en koolstofbeheer, waterbeheer en sociale gelijkheid. Aan een product wordt voor elke categorie een <a href="https://www.c2ccertified.org/get-certified/levels" target=_blank">prestatieniveau toegekend (brons, zilver, goud, platina). Het laagste niveau in de categorie van een product vertegenwoordigt ook het algemene certificeringsniveau. De norm moedigt voortdurende verbetering in de loop van de tijd aan door certificering toe te kennen op basis van toenemende prestatieniveaus en door om de twee jaar hercertificering te eisen.

Voor meer informatie: https://www.c2ccertified.org/