Primark kondigt grote uitbreiding aan van haar Sustainable Cotton Programma, met het doel om 275.000 katoenboeren voor 2023 in duurzamere landbouw te trainen

Uitbreiding van het programma is essentieel voor het behalen van de doelstelling dat al het katoen in de kleding van Primark in 2027 biologisch, gerecycled of afkomstig uit het programma zal zijn.

• Primark belooft 125.000 extra kleine boerenbedrijven toegang te geven tot haar Sustainable Cotton Programma, wat het totale aantal voor eind 2023 op meer dan 275.000 zal brengen.
  • Primark zal het programma met meer dan 80% uitbreiden, nadat zij al 150.000 boeren in India, Bangladesh en Pakistan heeft opgeleid.
  • Deze uitbreiding verstevigt de positie van het programma als het grootste in zijn soort onder alle fashion retailers.
  • Naar verwachting zal hierdoor de hoeveelheid duurzaam katoen die voor Primark-producten beschikbaar is met 60% toenemen.
  • Primark’s Sustainable Cotton Programma traint boeren in het gebruik van minder chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest en minder water, wat de inputkosten verlaagt en de winsten voor de boer verbetert, terwijl de milieu-impact vermindert.

Primark kondigt vandaag een belangrijke uitbreiding aan van haar Sustainable Cotton Programma (PSCP). De fashion retailer zegt toe om voor het einde van 2023 nog eens 125.000 kleine katoenboeren in India, Pakistan en Bangladesh in duurzamere landbouwmethoden op te leiden. Hierdoor zal de verwachte beschikbaarheid van duurzaam katoen voor haar producten met 60% toenemen. Dit brengt het totale aantal boeren in het PSCP op meer dan 275.000, een uitbreiding van meer dan 80%. Ook verstevigt Primark de positie van het programma als het grootste in zijn soort t.a.v. welke kledingdetaillist dan ook.

Primark heeft het programma ontwikkeld in samenwerking met agronomische experts, Cotton Connect, en de basisorganisatie, Self-Employed Women's Association. De fashion retailer lanceerde de eerste pilot in 2013 in India. De fashion retailer deed dit met het doel om de impact van het bedrijf op het milieu te verminderen, de manier waarop het bedrijf zijn katoen betrekt te veranderen en de bestaansmiddelen van de boeren te verbeteren. Sindsdien is het programma met behulp van expertise van lokale partners* uitgebreid naar Pakistan en Bangladesh. Het heeft al bijna 150.000 kleine boeren opgeleid, van wie 80% vrouw is.

Bij het unieke proces waarmee Primark’s duurzame katoen wordt geteeld, wordt gebruik gemaakt van het REEL-programma van CottonConnect (Responsible Environment Enhanced Livelihoods). De katoenboeren krijgen een driejarige opleiding. Deze stelt hen in staat om de te grote afhankelijkheid van kunstmest en pesticiden aan te pakken. Hierdoor blijft de biodiversiteit behouden en kan klimaatverandering worden tegengegaan. Het programma helpt een transparante en veerkrachtige toeleveringsketen op te bouwen die de lokale boerengemeenschappen verder helpt.

Gemiddeld gebruiken boeren die deelnemen aan het programma per hectare 40% minder chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest en 10% minder water. Ook zien zij gemiddeld een opbrengst-toename van 14% en een winststijging van 200%**. In de toekomst zal het programma zich richten op het herstel van de biodiversiteit, waarbij 100% van de boeren in 2030 meer regeneratieve methoden zullen hebben ingevoerd, zoals het gebruik van bio-compost en het toepassen van waterbesparende technieken.

Het programma ondersteunt de toezegging van Primark dat 100% van het katoen in de kleding die Primark verkoopt tegen 2027 biologisch, gerecycled of afkomstig van het Sustainable Cotton Programma zal zijn. Ook sluit het aan bij haar toezegging om tegen 2030 al haar producten te maken van gerecyclede vezels of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen. Op dit moment is bijna 40% van de Primark-kleding gemaakt van gerecyclede vezels of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen. Hierdoor neemt de afhankelijkheid van nieuw polyester af en de duurzaamheid van de kleding toe. Katoen is de meest gebruikte vezel in de kleding van Primark, meer dan de helft is voornamelijk gemaakt van katoen. Nu al wordt meer dan een kwart (27%) van de katoenen kleding gemaakt van PSCP-katoen. Nog eens 4% is gemaakt van biologisch en 2% van gerecycled katoen.

Al deze producten zijn makkelijk te herkennen aan het blauwe hart op het Primark Cares-label. Dit is te vinden op alle afdelingen in de winkel en op een variëteit aan producten; van jeans tot dekbedovertrekken, van T-shirts tot handdoeken, van dames- en herenkleding tot kinder- en huishoudkleding.

Lynne Walker, directeur bij Primark Cares, zegt:
"Bijna tien jaar geleden hebben ontwikkelen we samen met onze partners ons Sustainable Cotton Programma. Met als doel om de impact op het milieu te verminderen, de bestaansmogelijkheden van boeren te ondersteunen en ons katoeninkoopproces te verbeteren. We zijn trots op hoever het programma al is gekomen en hoe het is uitgegroeid tot het grootste in zijn soort onder alle kledingretailers. Het kostte tijd om een programma van deze omvang op te zetten. De positieve invloed die het heeft op het leven van duizenden boeren betekent dat we de uitbreiding van het programma kunnen voortzetten. Dit betekent dat nog meer boeren kunnen profiteren en we onze ambitie om onze klanten nog meer duurzame opties te bieden verder kunnen ondersteunen."

"Ons programma voor duurzaam katoen speelt een integrale rol in onze langetermijnvisie om duurzamere kleding voor iedereen betaalbaar te maken. Meer dan de helft van onze kleding is gemaakt van katoen. Door het aantal boeren verder te vergroten, kunnen we onze belofte nakomen dat al het katoen in onze kleding tegen 2027 biologisch, gerecycled of uit ons programma zal zijn."

Alison Ward, CEO van CottonConnect, zegt:
"We zijn blij dat we onze langdurige samenwerking met Primark kunnen voortzetten en kunnen samenwerken aan het grootste programma van alle kledingmerken in de mode-industrie. Elk programma op deze schaal is complex, maar door nauw met Primark en de lokale partners samen te werken, hebben we er alle vertrouwen in dat we Primark’s ambities kunnen helpen ondersteunen en het levensonderhoud van duizenden boeren kunnen helpen verbeteren. We kijken uit naar de volgende fase van dit programma en zien uit naar de positieve gevolgen die het zal hebben voor nog veel meer boerengemeenschappen."

Reema Nanavaty, leider van de Self-Employed Women's Association (SEWA) en RUDI*** zegt:
"Door samen te werken met Primark en CottonConnect hebben we de kennis die de vrouwen over duurzame katoenteeltmethoden hebben kunnen vergroten. Door onze training hebben we de boeren kunnen helpen hun productiekosten te verlagen, milieuvriendelijkere landbouwmethoden toe te passen en hun inkomsten te verhogen. Dit programma bewijst hoe langetermijninvesteringen in boeren kunnen helpen financiële veerkracht op te bouwen voor henzelf, hun gezinnen en gemeenschappen. Het is ongelooflijk om te zien hoever dit programma is gekomen sinds 2013, toen we begonnen met ongeveer 1.200 vrouwelijke katoenboeren in India, tot waar het nu is en het de bestaansmiddelen van steeds meer boeren in heel India verbetert".

Om ervoor te zorgen dat de katoen uit het programma traceerbaar is, heeft Primark haar samenwerking met Oritain voortgezet om de herkomst van het katoen te verifiëren. Met behulp van forensische wetenschap kan Oritain het katoen uit het programma identificeren, waardoor Primark en haar klanten er zekerder van kunnen zijn dat het katoen afkomstig is uit het programma.

Kijk voor meer informatie over PSCP op https://www.primark.com/en-gb/primark-cares

----Einde---

* Tot de lokale implementatiepartners van Primark behoren nu ook de Rural Education and Economic Development (REEDS) Society in Pakistan en Thengamara Mohila Sabuj Sangha (TMSS) in Bangladesh.

** Gemiddelde resultaten van het Primark Sustainable Cotton Programme in India, 2013-2019, gebaseerd op resultaten van 6.274 programmaboeren en 363 controleboeren in dezelfde periode.

*** RUDI is een agri-bedrijfsinitiatief dat is opgezet en wordt beheerd door SEWA-vrouwen. Het betrekt producten van kleine boeren, voegt waarde toe aan die voorraad en verkoopt die in de gemeenschap.

Primark Persbureau
E-mail: corporate_pr@primark.ie
Telefoon: +353 1 5247 335

Over Primark

Primark is een internationale kledingretailer met meer dan 65.000 collega's in 14 landen in Europa en de VS. Primark is in 1969 in Ierland opgericht onder de merknaam Penneys en streeft ernaar om iedereen een betaalbare keuze te bieden, van alledaagse benodigdheden van topkwaliteit tot opvallende stijl in dames-, heren- en kinderkleding, en ook in schoonheidsproducten, huishoudelijke artikelen en accessoires. Primark richt zich op het creëren van geweldige winkelervaringen in de winkels en blijft zich uitbreiden in nieuwe en bestaande markten met als doel om tegen het einde van 2026 530 winkels te hebben, waaronder de nieuwe markten Roemenië en Slowakije.

Primark werkt eraan om duurzamere mode voor iedereen betaalbaar te maken en richt zich op het verlengen van de levensduur van kleding, het beschermen van het leven op aarde en het verbeteren van het leven van de mensen die Primark-producten maken. Als onderdeel hiervan heeft zij een aantal toezeggingen gedaan, die zij voor 2030 wil realiseren. Deze omvatten het maken van al haar kleding van gerecyclede materialen of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen, ervoor zorgen dat kleding door het ontwerp recyclebaar is, het halveren van de koolstofemissies binnen de waardeketen, het uitbannen van plastic voor eenmalig gebruik en het nastreven van een leefbaar loon voor werknemers in de toeleveringsketen.