primark.comVacatures
Primark

PRIMARK CARES

Primark lanceert zijn eerste collectie jeans van 100% duurzaam katoen

• De damesjeans van deze collectie zijn verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk en Europa, vanaf € 17

• Een belangrijke stap richting het doel dat Primark heeft om al het katoen in zijn producten op een duurzame manier te produceren

• Voor het duurzame katoen van Primark worden natuurlijkere landbouwmethoden gebruikt, bijvoorbeeld door minder chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen in te zetten en te zorgen voor een lager waterverbruik. Bovendien ontvangen katoenboeren een hoger inkomen, waardoor hun levensomstandigheden verbeteren

Primark heeft zijn allereerste collectie jeans van 100% duurzaam katoen gelanceerd. Deze skinny jeans voor dames zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleuren (indigoblauw, zwart en lichtblauw) en zullen in de winkels in alle markten worden verkocht voor € 17. Primark-klanten zijn op zoek naar de mooiste kleding tegen een betaalbare prijs, en ook deze collectie voorziet in die behoefte.

Met de lancering van de eerste jeans van duurzaam katoen zet Primark een belangrijke stap richting nog meer gebruik van duurzaam verkregen katoen in alle productcategorieën. Deze collectie volgt kort op de introductie van duurzaam verkregen katoen in een van de populairste productlijnen van Primark: damespyjama's. Sinds de lancering zijn er meer dan 11,2 miljoen van verkocht.

De jeans zijn gemaakt van katoen uit het Sustainable Cotton Programme van Primark, dat in 2013 in India werd gestart. Het programma helpt katoenboeren natuurlijkere landbouwmethoden te gebruiken, bijvoorbeeld met minder chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen en een lager waterverbruik, en biedt ze tegelijkertijd een hoger inkomen. Nadat Primark vorig jaar het programma uitbreidde naar Pakistan, heeft het bedrijf laten weten dat meer dan 28.000 boeren¹ in beide markten zich inmiddels hebben aangemeld voor de training. De vroege resultaten van het eerste jaar in Pakistan zijn veelbelovend en we zien dat de winst van boeren al toeneemt. Er worden gemiddeld ook al meer dan 20% minder chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen gebruikt en het waterverbruik is teruggedrongen met ruim 15%.

De jeans, die zijn gelanceerd als onderdeel van het Primark Cares-initiatief, zijn de nieuwste duurzame must-haves die Primark op de markt brengt na zijn recente samenwerking met Alice Liveing. Producten uit die collectie, waaronder een set met een top en een legging van gerecycled polyester en twee biologisch afbreekbare waterflessen, waren erg populair. Er worden het komende jaar nog meer producten van duurzaam katoen uitgebracht, waaronder woonartikelen.

Paula Dumont Lopez, Trading Director bij Primark en hoofd inkoop, merchandising en ontwerp voor de dameskleding van Primark, zei:

“Na het succes van onze pyjama's van duurzaam katoen kondigen we vol trots deze nieuwe collectie aan. Duurzaamheid stond vanaf het begin centraal in elke ontwikkelings- en ontwerpfase van deze jeans. Het katoen is op duurzame wijze verkregen in India en Pakistan, maar we hebben bijvoorbeeld ook gerecycled papier gebruikt voor onze Primark Cares-labels.

“Ons Sustainable Cotton Programme is niet alleen goed voor de planeet, maar we veranderen hiermee ook levens in India en Pakistan. Daarom werd ik zo enthousiast van het idee om dit duurzame katoen te gebruiken voor jeans, een van onze populairste productlijnen.”

Het programma is ontwikkeld in samenwerking met de landbouwdeskundigen van CottonConnect en de lokale ngo's SEWA (de Self‐Employed Women’s Association) in India en REEDS (de Rural Education and Economic Development Society) in Pakistan. Boeren worden met dit programma getraind in landbouwtechnieken die het meest geschikt zijn voor hun land. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren en planten van zaden en het gebruik van grond, water en pesticiden, maar ook ongediertebestrijding en het plukken en opslaan van het geoogste katoen.

Alison Ward, CEO van CottonConnect, vertelt:

“We werken al samen met Primark sinds de lancering van dit programma in 2013. We maken niet alleen een wezenlijk verschil in het leven van boeren en hun gezinnen in katoengemeenschappen op het platteland, maar werken ook nauw samen met Primark en de partners in zijn toeleveringsketen om het hele katoenproces in beeld te brengen, van de plantage tot aan het product zelf. Dit is een uitdagende maar belangrijke stap richting een transparantere toeleveringsketen.”

Katharine Stewart, Ethical Trade and Environmental Sustainability Director bij Primark, verklaart:

“Deze jeans zijn een belangrijke stap vooruit, want we willen duurzaam katoen gaan gebruiken voor al onze producten. Het doel van het programma is voor ons drieledig: we willen de impact van de katoenproductie op het milieu verminderen, we willen boeren uitrusten met de vaardigheden die ze nodig hebben voor een betere levenskwaliteit, en we willen klanten duurzame producten bieden tegen een aantrekkelijke prijs.”

EINDE

Over Primark

Primark heeft meer dan 360 winkels in 11 landen: Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië, Slovenië, Polen en Roemenië. We hebben meer dan 75.000 medewerkers. Primark biedt hoogwaardige kleding tegen voordelige prijzen. Simpel gezegd: Amazing Fashion, Amazing Prices.

Mensen vragen vaak hoe we onze geweldige producten kunnen aanbieden tegen zulke lage prijzen. Dat komt doordat Primark net wat anders werkt dan andere bedrijven. We doen niet aan grote advertenties op televisie of reclameborden. We verkopen onze producten alleen in de winkel, dus bij ons kun je niet online shoppen of producten thuis laten bezorgen. En we besparen altijd op de kleine dingen. Zo gebruiken we bijvoorbeeld eenvoudige kledinghangers en prijskaartjes om de kosten laag te houden. Hierdoor kunnen we de beste prijzen bieden en onze aandacht geven aan wat echt belangrijk is.

Onze impact op de planeet verkleinen

Het Primark Sustainable Cotton Programme is slechts één onderdeel van alles wat we doen om onze impact op de planeet te verkleinen. Dit jaar lanceren we een nieuw programma waarmee klanten de mogelijkheid krijgen om hun oude kleding en schoenen in te leveren zodat ze kunnen worden gerecycled of verwerkt tot ander materiaal. Daarnaast werken we sinds 2010 in Europa samen met liefdadigheidsinstelling Newlife, die niet-verkochte goederen verzamelt, sorteert en recyclet en die samples opkoopt uit Primark-winkels. In 2014 hebben we ons ook aangesloten bij een campagne van Greenpeace om vóór 2020 bepaalde chemische stoffen uit onze toeleveringsketen te elimineren.

Zorgen voor de mensen die onze producten maken

We vinden het welzijn van de mensen die producten voor Primark maken erg belangrijk. Daarom zijn we samen met andere grote merken lid van het Ethical Trading Initiative. Het Ethical Trading Initiative is een alliantie van vakbonden, merken zoals Primark en ngo's, waaronder grote internationale liefdadigheidsinstellingen. We zijn er trots op dat we al sinds 2011 de hoogste ETI-status in leiderschap hebben. We hebben ook een kaart gepubliceerd met alle namen en adressen van de fabrieken van leveranciers die producten maken voor Primark. Auditors inspecteren deze fabrieken elk jaar om hun normen te controleren aan de hand van een strenge gedragscode, die is gebaseerd op de internationaal erkende richtlijnen van de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties.

¹ In totaal 28.096 boeren uit India en Pakistan (7777 in India tussen 2013 en 2018 en 20.319 in Pakistan sinds de start van het programma in 2018). Vóór 2022 zullen meer dan 30.000 boeren training hebben gehad op het gebied van duurzame katoenverbouwing.

2023 © Primark Stores Limited