BGMEA steunt Primarks duurzaamheidsambities

De president en vice-president van de Bangladesh Garment Manufacturers (BGMEA) spraken onlangs met Primark en het management van moedermaatschappij Associated British Foods (ABF). De bijeenkomst had als doel om de in september gelanceerde duurzaamheidsstrategie van Primark door te nemen.

BGMEA steunt  Primarks duurzaamheidsambities

BGMEA President Faruque Hassan en Vice President Miran Ali hadden een ontmoeting met George Weston, CEO ABF, Paul Lister, Directeur van Juridische Diensten en Bedrijfssecretaris ABF, Paul Merchant, CEO Primark, Lynne Walker, Directeur Primark Cares en Juan Chaparro, Groepsdirecteur Supply Chain, Sourcing en Kwaliteit, in Londen om Primark’s nieuwe duurzaamheidsstrategie (Primark Cares) en de steun van BGMEA voor deze ambities te bespreken.

Tijdens de bijeenkomst sprak de BGMEA haar steun uit voor de doelen die Primark heeft gezet om de wijze waarop kleding wordt gemaakt te veranderen, om de CO2-uitstoot in de bredere toeleveringsketen te halveren en om het leven van de werknemers in de supply chain te verbeteren.

Bangladesh is de op tweede na grootste inkoopmarkt van Primark en de thuisbasis van veel van Primark’s strategische leveranciers en fabrieken. Als een van de grootste handelsverenigingen voor de kledingindustrie in Bangladesh, is de steun van de BGMEA waardevol door haar leden te betrekken bij het realiseren van Primark’s duurzaamheidsdoelstellingen.

Beide partijen bespraken in meer detail de nieuwe verplichtingen waar Primark het komende decennium aan gaatl werken. Primark is bewust ambitieus geweest in het opstellen van zijn doelen die variëren van het gebruik van gerecycleerde materialen, het verlagen van de ecologische voetafdruk tot de manier waarop Primark een leidende rol gaat spelen bij het verbeteren van het leven en welzijn van de werknemers in de supply chain. Dit betekent dat voor het nakomen van veel van de nieuwe toezeggingen Primark ook afhankelijk isvan het stimuleren van verandering in de bredere supply chain. Hierbij is is steun van externe belanghebbenden zoals de BGMEA belangrijk.

Zowel Primark als de BGMEA hebben gedeelde doelstellingen op het gebied van duurzaamheid; in het bijzonder rond het welzijn van de werknemers en de ontwikkeling van hun vaardigheden. Beide partijen kijken ernaar uit om in de toekomst ervaringen en de best practices met elkaar te delen.