Primark sluit zich aan bij het UN Fashion Charter

Amsterdam, 29 oktober 2020 - Primark kondigt aan dat het zich heeft aangesloten bij het Fashion Charter van de Verenigde Naties (UNFCCC). Het merk ondersteunt zo de netto-nul-emissie ambitie van het Charter en verbindt zich ertoe om zijn uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 30% te verminderen.

Door zich aan te sluiten bij het Charter verbindt Primark zich ertoe de uitstoot van zijn volledige waardeketen aan te pakken, ook deze buiten zijn eigen activiteiten, de zogenaamde ‘Scope 3 uitstoot’, die het overgrote deel van zijn CO2-voetafdruk uitmaakt. De retailer zet zich in om zijn ecologische voetafdruk te analyseren en reductiedoelstellingen te zetten volgens de methode van het Science-Based Targets Initiative.

Primark heeft al diverse processen geïmplementeerd in zijn productie-, distributie- en winkelactiviteiten om zijn ecologische voetafdruk te bepalen en te verkleinen. Om de Scope 1- en Scope 2-uitstoot te verminderen, zoeken de Primark teams voor facilitair management en winkeloperaties voortdurend naar praktische maatregelen om het energieverbruik van de retailer te verminderen. Zo werd bijvoorbeeld in 2015 een Energy Reduction Group (ERG) opgericht om energiebesparende initiatieven in winkels te identificeren en te implementeren.

Primark heeft hard gewerkt om zijn Scope 3-uitstoot te bepalen om zo verdere mogelijkheden voor broeikasgasreductie te identificeren en een positieve verandering te realiseren. Het bedrijf boekt al aanzienlijke vooruitgang door de uitstoot aan te pakken die wordt verwekt door het gebruik van ruwe stoffen en materialen, die zijn grootste bron van broeikasgassen vormen. Dit doen zij onder meer door:

• Deze herfst het aantal producten gemaakt van gerecyclede materialen te verdubbelen tot 40 miljoen items.
  • Het trainen van katoenboeren in milieuvriendelijkere praktijken sinds 2013 en het aanzienlijk uitbreiden van het Primark Sustainable Cotton-programma in 2019. Daarbij is toegezegd om tegen 2022 160.000 boeren op te leiden en is de belofte gemaakt om het aantal duurzame katoenproducten te verhogen tot 60 miljoen items.
  • Sinds 2010 samen te werken met goede doelen om onverkochte producten uit de winkels te doneren en geld in te zamelen voor mensen in nood.
  • In Groot-Brittannië een in-store recyclingprogramma uit te rollen zodat klanten hun ongewenste kleding, textiel, schoenen en tassen kunnen doneren voor recycling, hergebruik of een nieuwe bestemming. Primark gaat dit programma ook in andere markten uitrollen.
  • De fabrieken van zijn leveranciers te helpen bij het implementeren van de High Facility Environmental Module-tool, van de Sustainable Apparel Coalition. Hiermee wordt het energieverbruik en de ecologische voetafdruk gemonitord in de fabrieken waar Primark-producten gemaakt worden.
  • Een verpakkingsoptimalisatieprogramma met PAC-D te ontwikkelen om leveranciers aan te leren producten nauwkeurig te meten en efficiënt te verpakken in kartonnen verzenddozen en lege ruimte te vermijden. Dat heeft zowel bij de productie, verzending, als het recycleren van golfkarton tot nu toe geleid tot een besparing van 2,26 miljoen vierkante meter.
  • De overgrote meerderheid van de producten vanuit de leveranciersfabrieken te verzenden per boot in plaats van per luchtvracht. Vrachtwagens die goederen leveren bij Primark winkels, halen op hetzelfde moment ook overtollige artikelen op en brengen deze terug naar de distributiecentra. Zo wordt het aantal vrachtwagens op de weg en het volume van niet verkochte kleding in de winkels fors verminderd.

Katharine Stewart, Ethical Trade & Environmental Sustainability Director bij Primark vertelt: “We zijn enthousiast lid van het UNFCCC en verbinden ons er graag toe om de uitstoot in onze waardeketen te verminderen. Als wereldwijde moderetailer proberen we altijd oplossingen te vinden voor de uitdagingen rondom klimaatverandering en dit doen we met passie. Tegelijkertijd beseffen we ons dat er zeker nog meer stappen gezet kunnen worden. Hoewel we grote ambities hebben om ons bedrijf duurzamer te maken, weten we ook dat door onze omvang zelfs de kleinste veranderingen een groot verschil kunnen maken. En dit alles willen we doen zonder kosten hiervoor door te berekenen aan onze klanten. Wij vinden namelijk dat duurzame mode niet gepaard hoeft te gaan met een hoge prijs.”

Noot voor de redactie:

• Het Fashion Industry Charter for Climate Action, gesponsord door het UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), heeft het doel om tegen 2050 een netto-nul-emissie te bereiken door de uitstoot over de verschillende lijnen te verminderen.
  • Scope 1-uitstoot: directe broeikasgasuitstoot door bronnen die eigendom zijn van of gecontroleerd worden door Primark.
  • Scope 2-uitstoot: uitstoot door de opwekking van zelfgekochte of verbruikte elektriciteit in Primark winkels, kantoren en distributiecentra.
  • Scope 3-uitstoot: indirecte uitstoot door bedrijfsactiviteiten die niet in het bezit zijn van Primark en die plaatsvinden buiten de controle van het bedrijf.
  • Meer informatie over de duurzaamheidsprogramma's van Primark vindt u op onze website.