primark.comVacatures
Primark-logo

ZAKELIJK NIEUWS

Primark breidt zijn steun aan zijn leveranciers uit en stemt in met de afname van ongeveer 370 miljoen GBP aan extra producten, zowel afgewerkt als nog in productie

Deze nieuwe toezegging volgt op uitgebreide persoonlijke besprekingen met onze leveranciers, die vier weken geleden zijn gestart en Primark hebben geholpen om verzachtende opties vast te stellen, waaronder uitgebreide betalingsvoorwaarden.

Primark kondigt vandaag aan dat het bedrijf betaling voor ongeveer 370 miljoen GBP aan extra bestellingen heeft toegezegd, bovenop de 1,5 miljard GBP voorraad in de winkels, magazijnen en in transit. Dit betekent betaling voor alle producten die in productie en afgewerkt waren en waren gepland voor overdracht op 17 april.

De Product and Sourcing-teams van Primark blijven nauw samenwerken met de leveranciers om deze programma's te implementeren. Primark zal trachten te assisteren indien leveranciers nieuwe financieringen nodig hebben, als teken van onze inzet voor bestellingen, door gesprekken aan te gaan met internationale financieringsinstellingen en regeringen.

Primakt hoopt ook dat toekomstige bestellingen voor najaars/wintervoorraad geplaatst kunnen worden zodra er meer duidelijkheid is over het heropenen van de winkels.

Eerder had Primark toegezegd bestellingen in transit of gepland voor verzending op 18 maart te zullen betalen. Dit verhoogt de totale aangekochte en toegezegde voorraad van Primark tot bijna 2 miljard GBP, terwijl de winkels gesloten blijven.

De aankondiging van vandaag heeft geen invloed op de toezegging in het kader van het loonfonds die Primark op 3 april aankondigde. Dit loonfonds is opgezet om ervoor te zorgen dat medewerkers zo snel mogelijk worden betaald voor werk aan Primark-producten in productie.

Paul Marchant, CEO van Primark zei:

"Deze aankondiging vertegenwoordigt een verdere en continue inzet voor onze relaties met onze leveranciers. Wij hebben de afgelopen weken in nauw en regelmatig contact gestaan met onze leveranciers om een weg vooruit te vinden, en om zoveel mogelijk van de eerder bestelde producten te betalen. Onze langdurige relaties met onze leveranciers zijn gebouwd op transparantie en duidelijkheid en natuurlijk zijn wij teleurgesteld dat wij in eerste instantie deze voorraad niet konden afnemen. Onze samenwerking met onze partners is van onschatbare waarde en wij willen ze blijven steunen op ons pad door deze wereldwijde crisis."