BGMEA steunt de duurzaamheidsambities van Primark

De voorzitter en vice-voorzitter van de Bangladesh Garment Manufacturers (BGMEA) spraken onlangs met Primark en met het management van moedermaatschappij Associated British Foods (ABF). De bijeenkomst had als doel samen de in september gelanceerde duurzaamheidsstrategie van Primark te bespreken.

BGMEA steunt de duurzaamheidsambities van Primark

BGMEA Voorzitter Faruque Hassan en Vice-voorzitter Miran Ali hadden een ontmoeting in Londen met George Weston, CEO ABF, Paul Lister, Directeur Juridische Diensten en Bedrijfssecretaris ABF, Paul Merchant, CEO Primark, Lynne Walker, Directeur Primark Cares en Juan Chaparro, Groepsdirecteur Supply Chain, Sourcing en Kwaliteit, om de nieuwe duurzaamheidsstrategie van Primark, Primark Cares, en de steun van de BGMEA voor haar duurzaamheidsambities te bespreken.

Tijdens de bijeenkomst sprak de BGMEA haar steun uit voor de doelen die Primark heeft bepaald om de manier waarop haar kleding wordt gemaakt te veranderen, haar CO2-uitstoot binnen de bredere toeleveringsketen te halveren en de levenskwaliteit van de werknemers in deze keten te verbeteren.
.
Bangladesh is de op één na grootste inkoopmarkt voor Primark en de thuishaven van veel strategische leveranciers en hun fabrieken. De steun van de BGMEA, een van de grootste brancheorganisaties voor de kledingindustrie in het land, kan een waardevolle rol spelen bij het betrekken van haar leden om zich in te zetten voor de duurzaamheidsdoelstellingen van Primark.

Beide partijen hebben de nieuwe beloftes die Primark gemaakt heeft voor de komende tien jaar in detail besproken: Primark is bewust ambitieus gebleven bij het vastleggen van haar doelstellingen en stelt doelen voor het gebruik van gerecyclede materialen, het verminderen van haar ecologische voetafdruk en hoe het bedrijf een leidende rol zal spelen bij het verbeteren van de levenskwaliteit en het welzijn van de werknemers in haar toeleveringsketen. Dit betekent dat de concretisering van veel van deze nieuwe toezeggingen afhankelijk zal zijn van het doorvoeren van veranderingen binnen de toeleveringsketen van Primark. Het is dus belangrijk om de steun te krijgen van externe belanghebbenden, zoals de BGMEA.

Primark en de BGMEA hebben gedeelde duurzaamheidsdoelstellingen, met name met betrekking tot het welzijn van werknemers en de ontwikkeling van hun vaardigheden. Beide partijen kijken ernaar uit om in de toekomst ervaringen en best practices met elkaar te delen.